Proč neschvaluji vizi sociálního státu jako obrovské charity
Když v roce 476 zanikala západní větev staleté Římské říše, mělo to vedle mocenský, logistických, správních a vojenských také sociální důvody. Zemědělci vlastníci půdu s otroky začínali krachovat. Otroci byli postupně propuštěni a částečně osvobozováni. Z farmářů se stávali tzv. proletáři = bezzemci. Nemajetní leč svobodní, živeni státem a s právem volit. Jejich hlavním smyslem bylo nechat se koupit politiky a hlasovat pro toho, kdo zaplatí nejvíce. Atak se kupování hlav změnilo ve velmi vlivný obchod, který se jistě vyplácel.
Dnes o 1531 let později zažíváme sice méně razantní, ale také velmi podobný čas. Mnoho lidí si zvyklo, že se o ně stát postará a nejsou tak motivováni k jakékoliv tvůrčí činnosti, počínaje studiem, přes stejně důležité uklízení odpadků na hlavním nádraží, až k funkci prezidenta republiky. Lidé se rádi nechávají uchlácholit či uplatit vizí sociálního státu, kde černý bílý nebo růžový člověk vydělává na jiného, černého bílého nebo růžového, který nic nedělá. Horší je, že se z této pomoci stalo pravidlo, za které se mnozí nejen nestydí, ale dokonce se s ním i chlubí.
Sociální podmínky jsou velkým populistickým rezervoárem hlavně před volbami. Mnohé strany z tohoto vděčného tématu velmi rádi čerpají a využívají ho ke kupování hlav, což je naprosto legální. Je to ale i legitimní? První, kdo se pokusí toto konání zastavit, se ve vysoké politice dlouho neohřeje. Lid ho smete, že po něm ani ponožky nezůstanou. Ale postupem času snad dostaneme rozum a uvědomíme si, že sociální Darwinismus nemá s barvou kůže, místem narození, pohlavím či jazykem co dělat.
Nesnáším prosazování jednotlivých etnických menšin vůči většině ne z toho důvodu, že bych byl proti těmto lidem obecně. Ale právě proto, že jsem pro jejich integraci. A tím, že do něčeho budeme neustále cpát peníze, tím že budeme neustále zřizovat instituce nebo s tím, že se média ihned při každém spravedlivém činu proti těmto lidem ihned začnou odvolávat na rasismus, kopeme hrob ne sobě, ale právě těmto lidem.
Pořádným pohlavkem by měla být situace v Africe, do které se už napumpovalo bezúspěšně tolik miliard dollarů. Z tohoto důvodu jsem tak naprosto proti finančním sbírkám pro tyto menšiny, či neadaptabilní obyvatele. Jestli pomoci, tak jedině materiálně. Abychom se totiž jednou nedivili, že z peněz určených na nákup rýže, nám kdosi vpálil raketu přímo do verandy.
Proto raději:
Nemedializujme jejich kauzy.
Nebojme se nazývat věci pravými jmény.
Nepomáhejme do nekonečna těmto lidem.
Nezneužívejme tématiku menšin proti legitimnímu právu.
Nepleťme si názorové vykořisťování s rasovou nesnášenlivostí či xenofobií.
Buďme navzájem upřímní nejen kvůli sobě, ale i kvůli těmto lidem.
Všichni víme, že výrazným problémem u nás je romská komunita. Zločiny které se na těchto lidech spáchali minulým režimem, například ve formě násilného usazování, jsou dnes kompenzovány výjimečným zacházením a zkreslováním informací o jejich neadaptabilním chování. Z jedné strany se strkají všichni do jednoho pytle a odsuzují se po stovkách. Z druhé strany je jejich chování neustále omlouváno a tolerováno. My si musíme především najít cestu mezi těmito dvěma proudy.
Neomlouvejme je, nazývejme jejich problémy zcela otevřeně pravými jmény, nezřizujme pro jejich tématiku speciální ministerské posty, nebojme se jim po pravdě vytknout jejich chování, ale berme je také za běžnou součást našeho života. Jinak je tento problém zcela neřešitelný.
Jedině toto je cesta k otevřené a spravedlivé společnosti.
Bulíř David
Komentáře
Přehled komentářů
Myslím že cikáni by měli odjet do Indie.Na prvním místě přeci jsme Češi až potom lidé to si zapamatujme.Zhoubná multikultura rozežírá celou evropu.Nenechme aby to přišlo sem do Čech!Budme vlastenci pro bílé Čechy.To je cesta tím správným směrem.
Myslím že
(Vašek, 27. 4. 2010 17:36)